måndag 21 december 2015

Fylld urbenad kyckling med fårost, spenat och kvitten



Det kan väl hända att jag har benat ur ett par kycklingar förr, men inte så många att jag har fått rutin, så det tog en evig tid igen. Hur som helst har jag varit riktigt kreativ och uppfunnit ett recept :)

Jag fyllde nämligen kycklingen med
500 g förvälld spenat, fräst med lök och vitlök i smör
200 g fårost
konserverade kvittenskivor

och följde annars det här receptet

Det blev riktigt lyckat, ska jag säga. Till detta åt vi hembakad baguette, men det hade nog varit bra med t ex färsk pasta.

Tillägg: Missade visst att jag gjorde en citron-bechamelsås till:

1 lök
30 g smör
1 lagerblad
15 g mjöl
5 dl kall grönsaksbuljong
1 dl grädde
1,5 dl crème fraîche
1 ekologisk citron
salt, peppar, muskot

Fräs finhackad lök i smör med lagerblad. Tillsätt mjöl och sedan kall buljong och sist grädde. Rör väl. Tillsätt crème fraîche. Koka ca 5 minuter. Ta bort lagerbladet, sila ev. Smaka av med rivet skal och saft av citronen, samt med övriga kryddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar