torsdag 16 juni 2016

Mannerströms Sill Lyonnaise



Ja, han är rolig, han Mannerström, som komponerar ett saltsillsrecept som ska falla fransmän på läppen. Sill är knappast något de äter mycket av i Lyon av alla ställen, men det är ju Frankrikes mathuvudstad, så han drog väl till med det bara. Annars finns det faktiskt något som heter Harengs à la lyonnaise, men det syftar nog mera på den stekta hackade löken och på att den obs! färska sillen serveras med potatis à la lyonnaise. Hur som helst är det här ett väldigt trevligt stekt-salt-sill-recept, franskt eller ej, men tyvärr blev mina sillar inte så snygga, så jag gömde dem under pepparrot och gurka.

De urvattnade sillfiléerna ska skäras i trekanter och vändas i grovt rågmjöl och sen stekas i smör och olja. Men mina bara smälte bort på nolltid och blev mera som lappskojs. Fast det är det sista som ska stekas. Mannerström anser att löken tar längre tid än potatisen, men det tycker inte jag. Rödlöken ska hur som helst halveras och så ska man skära segel / trekanter av den, steka i smör och olja ca 10 minuter på låg värme, ringla över 1 tsk honung och hälla över 3 msk röd vinäger och låta koka in och sen hålla varm. Salta och peppra vid behov. Potatisen ska också skivas och skäras i segel / trekanter, och jag slängde i de avskurna kantbitarna också, som synes. Steks i smör och olja. 

Servera den "franska" rätten med riven pepparrot, skivad inlagd gurka (ska vara cornichoner, men det syns ju inte när de är skivade) och persiljeblad, vilka jag glömde, då telefonen ringde just när jag var färdig med de massakrerade sillbitarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar