torsdag 23 juni 2016

Rabarber-äpple-(kvitten-)kaka



Hela försommaren har jag planerat att baka den här kakan, dels för att inte missa rabarbersäsongen och dels för att göra slut på mina konserverade kvitten innan bärsäsongen börjar på allvar. Och igår upptäckte jag att säsongen i princip var slut, för till midsommar (midsommarsolståndet var i förrgår!) slutar skörden av sparris och rabarber i Tyskland, eftersom dessa primörer anses behöva ta igen sig till nästa år. Så jag skyndade mig att inhandla ett par kvarglömda rabarberstjälkar, samt ett par sparrisar till grillningen.


Den här kakan är lagom stor för en liten långpanna eller stor rund kakform. Botten är gjord på den i Tyskland populära olja-kvargdegen (speciellt bland alla dem som inte får till någon jästdeg). Men den var väldigt bra till rabarbern och sög upp allt blask som brukar bilda sig i rabarberkakor.

300 g mjöl
3 tsk bakpulver
100 g socker
1 msk vaniljsocker
125 g kvarg / kesella
1 dl mjölk
1 dl olja

Blanda först de torra ingredienserna och rör sedan ner de blöta och rör snabbt ihop till en deg och tryck ut den i en smord form eller på bakplåtspapper.

750 g rabarber
750 g äpplen (kvitten)
Skär de putsade rabarberstjälkarna i 6 cm långa bitar och skär äpplena i klyftor (jag öppnade min näst sista burk konserverade kvittenklyftor). Varva dem snyggt på botten.

200 g mjöl
1/4 tsk kanel
100 g socker
1 msk vaniljsocker
125 g smör (det står att det ska vara mjukt, vilket jag inte hade planerat faktiskt, men p g a värmen var det mjukt ändå) 
Arbeta ihop ingredienserna till en smuldeg och strö över frukten. Grädda minst 35 minuter i 175°.

Det blir snygga bitar som lätt går att frysa in. Och god är kakan också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar