tisdag 28 juni 2016

Osötad sillinläggning med sandelträ och kryddor

Det fanns två saltsillar kvar i förpackningen när jag hade gjort Mannerströms lertallrikssill och franska (nåja) sill och då blev det en mindre portion av den danska krosilden, vilket inte är särskilt långt från den svenska kryddsillen, fast tadaa! osötad! Och det är ju inget fel på det!

8 saltsillfiléer, urvattnade och förberedda

Lag:
3 dl 12%-ig ättika
4,5 dl vatten
1/2 dl sherry (skulle vara torr, men vad spelar det för roll, förresten blev det madeira)
1/2 msk krossad kryddpepar
5 hela kryddnejlikor
1/2 msk sandelträpulver (finns inte längre på apoteket, kolla internet)
1/2 msk spansk humle, vilket är en sorts oregano (vilket Mannerström inte verkar ha koll på, så jag undrar om han verkligen har gjort sitt eget recept), och jag tar alltid vanlig oregano
4 smulade lagerblad
Koka upp lagen och låt den puttra ett par minuter. Låt den svalna. Sila av den och häll den över sillen som får stå till sig några dagar. Låt den droppa av, skär den i fina bitar och lägg ihop den igen så den ser hel ut. Servera med kapris, hackat ägg och flera olika löksorter i flera färger. Mannerström serverar brynt smör, vilket alla svenska kockar verkar vara galna i, och vilket White guide verkar ha tröttnat på. Men jag har inte ätit brynt smör så ofta, så jag har inget emot det, även om knäckemackan blir litet geggig av flytande smör.

Kan rekommenderas! Det blev nästan som en krosemester på midsommarafton med den här sillen.