torsdag 16 juni 2016

Sydfransk bön- och ängssyresoppa



Lägg vita bönor i blöt och koka dem dagen efter. Börja med att steka en hackad lök och ev. litet vitlök i smör. Tillsätt bönorna och lagom mycket vatten eller buljong och litet kryddor som lagerblad. Släng i det mesta av den förberedda ängssyran (det ska enligt receptet vara rätt mycket; 250 g för 750 g bönor, men jag vägde inte min ängssyra) och låt allt koka ca 45 minuter eller tills bönorna blir mjuka. Jag hade även i 1 tsk bikarbonat, för det sägs vara bra för bönornas färg och för lilla magen. Skär litet halvgammalt bondbröd och lägg överst i tallriken och låt det bli genommjukt. Strö över resten av ängssyran (hackad) och färskriven parmesan.

Detta recept har jag, tro´t eller ej, förbättrat något, för den franska kokbok jag köpte sist är mera som en idébok. Själva recpten är det för det mesta något fel på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar