tisdag 6 september 2016

Äpplekaka som smakar kardemumma och kanel



I Mitt i maten (loppiskokbok) av Nilsson och Aspegren finns det en lättgjord och smarrig äpplekaka. Man gör mandelkakan för sig och steker äpplena för sig och kombinerar sedan.

200 g mandelmassa (går lättast att riva om den är mycket väl kyld / lätt fryst)
125 g rumsvarmt smör
2 ägg
1 msk vetemjöl
1/2 msk mald kardemumma

Vispa ihop smör och mandelmassa och tillsätt ett ägg i taget, samt de andra ingredienserna. Bred ut smeten i en välsmord form. Jag använde här min mycket sällan använda fruktkaksform med kant. Grädda botten i 175° i minst 20 minuter. Låt den svalna ett tag innan den stjälps upp.

Stek äppleklyftor (ca 5 äpplen) med socker, kanel och kardemumma. Här rekommenderas Signe Tillisch, men man tager ju vad man haver. Tyvärr är min äppelsort litet ojämn när det gäller att få den jämnkokt eller -stekt, så den blev delvis mosig och f ö inte särskilt karamelliserad. 

Jag hade tänkt servera kakan med vaniljglass, men den var visst slut, så det fick gå ändå, men i receptet står det vispad grädde, blandad med äpplemos.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar