tisdag 6 september 2016

Kokt torsk med senapssås och svamp



Jag hittade ett recept av Stellan Sundahl, som inte är mig bekant, i en loppiskokbok av Nilsson och Aspegren, och tanken var att följa det, men så blev det ju inte riktigt. Jag hade t ex i extra soppgrönsaker i kokspadet, som delvis fick komma med på tallriken. Béchamelsåsen gjorde jag på mitt sätt och med annan senap än skånsk. Det skulle egentligen vara trattkantareller till, och jag hade planerat att köpa kantareller, men de var från Vitryssland, så det gick bort. Jag äter inte skogssvamp ohämmat sen Tjernobyl och definitivt inte därifrån. Men det fanns fina bruna odlade champinjoner. Ett bra koktips för torsken var dock att sjuda den 1 minut, dra bort kastrullen från värmen och låta den dra fem minuter till.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar