tisdag 25 oktober 2016

Chokladglasyr



Planen var att baka en sachertårta, fast bara kakan, och sen frysa in den, eftersom jag hade så många ägg hemma. Jag har länge tänkt baka en sådan kaka. Det är visserligen ett hemligt recept, men en viss österrikisk stjärnkonditor påstod en gång på TV att han i sin ungdom hade bakat femtielva sachertårtor ända tills provsmakaren kom fram till att det var nästan exakt som originalet. Därför tänkte jag att hans recept måste vara bäst. Visserligen hade jag testat ganachen (2 ggr) och den fungerade inte, men vadå? Tyvärr var det strul även med kakreceptet. Gräddningstiden och möjligen värmen var i alla fall fel, så det blev inte bra. Efter sökning på nätet såg jag dock att stjärnkonditorn stoltserar med flera olika sachertårtsrecept, så det var ju också en besvikelse, och att fler än jag hade insett att glasyren flyter ut. Hur som helst, jag bestämde mig för att fixa till den misslyckade tårtan hjälpligt (en sachertårta kan tydligen med fördel stå och mogna i rumstemperatur upp till en vecka) och hittade ett enklare recept för chokladglasyr än en riktig ganache som innehåller grädde. Först bredde jag smält gelé över bottnar och toppen.

Koka upp 200 g socker och 125 ml vatten på hög värme. Sänk till mellanläget och låt koka 6 minuter utan lock. Låt svalna så mycket att chokladen inte blir förstörd när den blandas i. I nödfall kan man försiktigt värma upp blandningen igen. Blanda i 150 g mörk blockchoklad. När smeten är ganska trögflytande (4 mm tjock på en träsked som doppas i) hälls den mer eller mindre på en gång över kakan som ska stå på ett galler ovanför en plåt eller tallrik, för att undvika kladd, och så brer man ut den med några få svep. Man får inte pilla på kakan medan glasyren svalnar för då spricker den. Detta är en väldigt söt glasyr, inte så god som ganache, men nu har jag testat receptet och det finns säkert användning för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar