måndag 17 oktober 2016

Potatisplättar i året-kock-finalen 2002



Jag fattar inte hur någon kan ställa upp med potatisplättar i finalen för årets kock, som Stefan Ekengren gjorde 2002. Vinnaren lagade förstås renfilé med gulbetor och svartavinbärssås. Hur som helst hade jag i princip allting hemma för detta finalrecept, som jag hittade på Nordmejerier. En helt okej lunch, förutom att vitkålen var tråkigare än jag hade trott. Möjligen skulle den vara kokt i koncentrerad apelsinjuice, men det stod inte. Det är också möjligt att mina bönor var aningen överkokta, men åtminstone hade jag saltat och pepprat, vilket receptet inte nämnde något om. Själva plättarna innehåller råriven potatis, kesella, förvälld spenat och förvälld hackad rödlök. Råröda lingon till. Ätbart, men ingen höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar