lördag 15 oktober 2016

Janssonkroppkakor


Här har jag skrivit om Stefan Ekengrens friterade janssonbollar, som är väldigt bra, men nu har jag skapat ett eget recept på janssonbollar, janssonkroppkakor, janssonknödlar, eller vad de nu ska kallas, och som också är väldigt bra när man inte vill ta fram fritösen. Jag har länge haft ett recept på ansjovispalt (Icakuriren) i mina ägor, och nu när jag hade gått och köpt en 10-kg-säck med mjukkokande potatis, var det dags att ta i detta recept. Dock utgick receptmakarna från råriven potatis, och det är inte min favorit, så jag gjorde om alltihop. Och jag kan verkligen rekommendera den här ordentliga varianten av janssons frestelse, som inte flyter ut, ifall man vill ha t ex en blandad förrättstallrik med olika smaker.


ca 32 minikroppkakor

750 g potatis (mjölig)
1 ägg
ca 200 g mjöl, främst vete-, men även en handfull kornmjöl (ca 25 g)
1/2 tsk salt

Koka potatisen med skalet på. Skala den varm eller tryck den med skal genom potatismospressen (men en del skalbitar måste man fiska upp ur moset, även om det mesta av skalet fastnar i pressen). Låt moset svalna något och blanda i ägg och salt och så mycket mjöl som behövs för att få en bra deg. 

Fyllning:
1 gul lök
1 knippe dill
1 msk smör
en burk ansjovis (90 g)

Låt ansjovisen droppa av väl och hacka den. Ta vara på spadet. Hacka löken och fräs den i fettet. Låt ansjovisspadet koka in med löken. Blanda med hackad dill och ansjovis. 

Forma små bollar och tryck ner litet fyllning i dem. Slut till igen. Koka upp lagom saltat vatten och låt kroppkakorna sjuda 7 - 10 minuter tills de flyter upp och litet till. Men vattnet får inte koka, bara sjuda precis under kokpunkten. Detta kan göras i förväg. Kroppkakorna kan också ätas nykokta. Stek dem annars i litet smör tills de får en fin färg och värm upp dem i 175° i ugnen. När de börjar dofta är de nog genomvarma. Serveras med smält (brynt) smör och/eller syrad grädde, blandad med dill, samt en sallad. De går säkert att frysa, som saffranskroppkakorna här, men länken till originalreceptet är borttagen. Få se om jag orkar skriva dit receptet. Det är inga ägg i, minns jag i alla fall. I det här fallet åt den hungrige unge kocken upp rubb och stubb, efter att vi hade ätit några stycken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar