måndag 17 oktober 2016

Min oktoberfesttårta



Typiskt exempel på mina fantastiska fotografier. Jaja. Och bättre sent än aldrig, oktoberfesten är ju slut för länge sen, men vi var bortresta på oktoberfesthelgerna (Böhmen och Franken, se den andra bloggen för bilder). I alla fall har jag själv skapat detta recept, d v s att jag har kombinerat ihop olika recept till något rätt så kreativt tycker jag.


Jag fick alltså ett hugskott om att det skulle kunna vara kreativt att göra en tårta med öl, när jag såg ett recept för ölgelé. I källaren har jag fortfarande en rätt så vällagrad öllikör, som skulle kunna användas. Till att börja med gjorde jag en tårtbotten på kornmjöl, som jag har över, och det passar ju bra med att använda korn när det gäller öl. Med utgångspunkt från en glutenfri bovetetårtbotten gjorde jag en liten korntårtbotten, en halv sats för en form på 18 cm i diameter.

Sedan bredde jag smält ölgelé över. Det gjorde jag på bärnstensfärgat öl, Ducksteiner, och syltsocker, för 75 cl öl tar man ett kilo socker, och om man tar en vanlig flaska på 5 dl, så blir det, har jag för mig, 667 g socker. Kontrollräkna gärna. Det är gelé på varje botten och även på hela tårtan under glasyren.

I mellanlagren är det även öllikörmousse.
3 blad gelatin
drygt 1 dl öllikör
2 msk socker
250 g kvarg / kesella, mager
vita vinbär
samt 2 dl vispad grädde som blandas i precis innan moussen stelnar

Man blötlägger alltså gelatin, smälter på låg värme och rör ner de andra ingredienserna skedvis, så bildas inga klumpar. 

Även i chokladganachen, glasyren är det öl, fast alkoholfritt maltöl, som smakar rätt så likt julmust. Dock är jag jättebesviken på glasyren. Den har jag tagit från en kokbok, som är skriven av Österrikes bästa konditor och kock, Johann Lafer, men nu har jag gett ganachen en andra chans, och den fungerar fortfarande inte. Den är alldeles för rinnande, så ta för all del en annan glasyr.

Sedan gjorde jag kringlor av marsipan och gräddade dem i ugn tills de fick fin färg, men lade inte på dem förrän vid serveringen, eftersom de säkert skulle ha smält i kladdglasyren.

Annars är den här tårtan jättegod och den skulle ha blivit jättefin om inte glasyren varit så kladdig. Jag har sökt på öllikörstårta, och det finns bara någon enstaka träff på en bryggerirestaurang, fast utan recept, så för en gångs skull, så är det här en rätt så originell tårta och därför inte heller oktoberfesttypisk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar