måndag 16 april 2018

Snöägg på konditorkräm



Den här gången gjorde jag snöäggen på 90 g äggvita och 30 g socker och vände efteråt ner några rostade hackade nötter, spritsade in smeten i halvkuleformar och lade en skiva sockerkokt rosenkvitten i mitten. Dock klistrade de inte ihop när jag lade ihop silikonformen för att få kulor och sjöd i vatten 3 minuter på varje sida. Men de höll ihop ändå någorlunda när jag lade ihop dem.


Konditorkrämen var nästan det här receptet. Det var också från franska Top Chef och egentligen tänkt som petits-choux-fyllning. Men det är inte särskilt elegant med vetemjöl i om man ska använda krämen som efterrätt. Den blir stabbig. Nästa gång tar jag nog ett recept med vanlig stärkelse. För bakverk som ska in i ugnen är det säkert bra med det här. Smaksättningen på vaniljkrämen var myskmadra som fick koka upp med mjölken. Eftersom jag alltså inte var nöjd med konsistensen, tänkte jag piffa upp efterrätten med choklad, så jag smälte blockchoklad i en slatt grädde som skulle bort och vispade sedan ihop detta med en del av den ljusa krämen. Men hur som helst blev all krämen ganska tjock och stabbig. Annars var det väl en fin efterrätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar