tisdag 8 maj 2018

Budapestrulle med rabarber och konditorkräm



Nyligen gjorde jag ju en budapesttårta, men jag tror nog att den rullade formen är bäst att skära. Det blev som sagt över smet sist, så jag gjorde en liten rulle och fryste in den ofylld mellan bakplåtspapper. Dessutom fanns det litet rabarberkompott i frysen från ett annat projekt. Den fick nu tina och droppa av. Sedan gjorde jag en konditorkräm. De senaste varianterna har varit med vetemjöl och det är ganska stabbigt. Nu tog jag "det bättre" receptet ur de tyska kocklärlingarnas skolbok.

1/2 l mjölk
75 g socker
3 äggulor
35 g stärkelse (alt. vaniljkrämspulver)
1 vaniljstång (mängden anges dock ej, det finns säkert fuskisar som tar vanillinsocker)

Koka upp 3/4 av mjölken med den urskrapade vaniljstången och fröna. Vanillinsocker ska dock inte koka.
Blanda övriga ingredienser i en stor skål. Vispa den kokande mjölken över de ihoprörda ingredienserna (eller tvärtom, står det egentligen, men jag tror att det är bättre så här). Koka tills det kommer bubblor står det här, men man måste faktiskt vara försiktig, fast inte för feg. Det viktiga är väl att man rör och att krämen tjocknar ordentligt. Om man fegar ur kan dock bindningen gå förlorad och krämen bli vattnig. I andra recept står det att den liksom ska få ett par korta uppkok. Jag tog bort kastrullen ett par gånger från plattan under tiden. Och resultatet blev bra.

Häll krämen tillbaka i den stora skålen.

Lägg plastfolie (som tål 100°) direkt på ytan av krämen för att slippa skinn. Eller ett papper. Eller sockra på den.

Den kalla krämen blandade jag med den avdroppade rabarbekompotten, bredde den över kakan och rullade ihop den, samt ringlade smält choklad och pudrade florsocker över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar