måndag 13 augusti 2018

Äppleriskaka



Det är kanske 4 portioner risgrynsgröt i. Jag kokade mer, men använde inte allt. Dessutom är det äpplekompott på 1 kg äpplen. Klyftor som karamelliserats i 100 g smör och 1 dl socker och kokats mjuka. Kokas var för sig och blandas. Blandas även med 2 uppvispade ägg och gräddas ca 40 minuter. Dessutom gjorde jag en mördegsbotten med valnötter i som jag lade överst i formen innan jag stjälpte upp kakan.

200 g mjöl
60 g socker
125 g smör
150 g malda valnötter

Gräddas ca 30 minuter i 150° för att nötternas smak ska bli mera intensiv. F ö blir det en hel del över.

Dessutom ville jag ha karamelliserade äpplen ovanpå, d v s i botten av formen och gjorde som till brylépudding och andra äggiga rätter. Men karamellen stelnade och fastnade i botten med det understa lagret tunt skivade äpplen, istället för att flyta ut. Så då gjorde jag en liten karamell till och hällde över efteråt. 1 dl socker karamelliseras (rör ej i början), tillsätt 1 tsk hett vatten, rör om och häll över.

Dock kanske jag skulle ha penslat botten med vit choklad, som skydd, för den blev mjuk.

Men med detta i åtanke: Det går lätt att göra en kaka på risgrynsgröt, äpplekompott och ett par uppvispade ägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar