fredag 31 augusti 2018

Chips, tuiles, pommes soufflées (uppblåsta chips) - knaprigt till maten



Inspirerat och/eller kopierat av Top Chef France

Till vänster "neutrala" tuiles. 10 g mjöl, 20 g olja och 40 g smaksatt buljong. Buljongen kan alltså vara blandad med något som bläckfiskbläck (ser mycket häftigt ut) eller utgöras av mussel- eller kräftspad. Steks i litet olja på ganska låg temperatur i stekpanna. 

Till höger polentachips. Koka polenta. Kavla ut en klick tunt mellan bakplåtspapper. Ta ut rundlar och stek i stekpanna. Mina blev rätt så fettdrypande. Troligen var de för tjocka och tog upp en massa stekfett innan de blev knapriga.


Till vänster ovan polentachips. Det "neutrala" chipset dekorerar en pastej. Tyvärr suger den åt sig fuktighet rätt snabbt på det sättet. Parmesanchipset är gjort på riven parmesan direkt ner i en stekpanna med olja på ganska låg temperatur.


Pommes soufflées är verkligen något som imponerar, för normalt sett är de väldigt svåra att göra. En tjej på Top Chef testade "industrichips" som blåste upp sig, till hennes stora förvåning.  Att mina på bilden inte ser så där väldigt uppblåsta ut, beror nog på att min fritös inte kom upp i rätt temperatur. Men jag tror att receptet fungerar. I alla fall är den här fuskiga varianten lättgjord. Eventuellt ska jag testa en gång till i stekpanna.

50 g potatismosflingor
18 g potatismjöl
salt (1 tsk var i överkant)
peppar
10 g olja
200 g vatten

Blanda alltihop. Låt svälla. Kavla ut mellan bakplåtspapper. Torka 10 minuter i ugn 150°. Ta ut rundlar. Fritera på hög temperatur.

Nu var ju frågan om vattnet skulle vara kallt eller kokande. Jag började med en omgång med kokande vatten. Till vänster. Den blev tjock och jobbig direkt. Men sedan blev den här omgången klart bäst efter friteringen. Varianten med kallt vatten till höger på bilden var inte alls så bra. Så nu vet vi det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar