måndag 6 augusti 2018

Camemberttallrik



Jag tänkte testa några tips från Top Chef när det gällde camembert. Här har vi då inlagd rödlök (eller var det schalottenlök?) i 1-2-3 lag, kokt ett par minuter. Karamelliserade äpplen och valnötter därtill. Samt bacon. Det är även cidergelé till i olika former, bl a som pärlor. 1 dl cider och 1/2 tsk agar-agar. Pärlorna blir till när man droppar vätskan i iskall olja. Fast cidern smakade inte så spännande. På Top Chef sa de till kocken att karamellisera cidern, men det vet jag inte hur det skulle gå till.

Nu till försöken med camembert. Jag hettade upp grädde och smälte camembert i bitar utan kanterna (de smälter inte) och tillsatte gelatin. Sen blev väl konsistensen inte vad jag hade tänkt mig, men på Top Chef har de gjort litet olika saker med den här typen kräm. Den andra hälften av osten stack jag ut två rundlar av och dubbelpanerade dem två gånger, samt stekte i skirat smör. De tenderar rätt så snabbt att rinna ut, när de en gång har blivit utstuckna, även om de är rullade i mjöl och ställda i kylen. Och resten av osten skivade jag så gott det gick och dolde under gelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar