måndag 30 juli 2018

Marinerade aprikoser i olivolja, rosmarin och honung



Det är väldigt viktigt i de här franska mattävlingarna att det finns olika konsistenser med. I det här fallet råkade kocken bränna sina små crèpe-chips, och de frånvarande knapriga små sakerna fick han avdrag för. Men hemma kan man ju förbereda sådant. Jag gjorde en jätteliten pannkakssmet redan dagen innan. Sedan tog jag ut rundlar med mått och stekte dem. De höll sig faktiskt knapriga till nästa dag.

Hetta upp olivolja med rosmarin och honung och häll över de skållade och skalade aprikoserna. Jag lade dem i en djup tallrik för att det inte skulle gå åt så mycket olivolja, och vände dem ibland. Det var inte så mycket honung i, så när jag återanvände oljan till en "Sauce vierge" med vattenmelon, så ringlade jag över mera honung över aprikoserna.

Det skulle vara en yoghurtkräm med olivolja till och den var tydligen jättegod. Men exakt vad det var i krämen, sade de inte på Top Chef. Jag blandade faktiskt yoghurt och mascarpone, samt olivolja och smakade av med honung. Servera med crèpe-chips.

Väldigt trevlig liten rätt, men med tanke på berömmet som kocken på Top Chef fick för den här kombinationen, så undrar jag nog exakt vad det var i krämen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar