måndag 30 juli 2018

Tomat mozzarella med burrata efter Top Chef



Här kombinerade jag två recept för att få volym i rätten. Det ingår parmesanchips, en chartreuse med burrata, tomatgelé och en fylld tomat med bröd och zucchini.


Jag orkade inte sätta på ugnen för de här parmesanchipsen, så jag rev ner ost i en stekpanna. Det kan man göra som man vill.

För tomatgelé och brödet behöver man "tomatvatten". Hacka tomater och strö över salt och kanske en gnutta socker och låt dra. Passera. Krydda och smaka av. Om man mixar först blir vattnet grumligt. Det är en smaksak. För gelé behövs 1/2 tsk agar-agar för 1 dl vätska. Koka upp tillsammans och häll ut på plastfolie på ett fat och låt stelna. Skär ut former. 

För brödet, skär ut lagom stora bitar, passande till tomaterna som ska fyllas, ur vitt formbröd och stek dem i smör. Låt dem sedan suga sig fulla med tomatvatten.

Skär litet grön och gul zucchini i små små bitar och stek dem. 

Ta bort skinnet på burratan och blanda med litet vinäger och grädde och smaka av. Lägg ett blad gelatin i blöt, krama ur och smält på låg värme. Blanda i burratan skedvis och rör ut ordentligt varje gång. 

För monteringen: Ta en serveringsform och lägg den om så önskas på tomatgelé (den råkade skära av hörnen på tomatgeléplattan, som jag lagt i en annan vinkel, vilket är lätt hänt). Klicka litet mozzarellakräm i mitten av formen och ställ tomatskivor eller halverade små tomater runt kanterna. Fyll på med mera kräm. Det såg rätt platt ut så jag ställde senare den fyllda tomaten i mitten.

För den fyllda tomaten skar jag bort den översta skivan med fruktfästet och pilla de bort kärnhuset. Sedan skar jag av den toppiga undersidan som lock och satte brödet där fruktfästet hade varit. Sedan fyllde jag på med zucchinifräset och satte på locket.

Det såg väl tjusigare ut på TV, men jag är rätt nöjd ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar