måndag 2 juli 2018

Ansjoviskryddad sill



Visst, jag har experimenterat för att få fram den svenska matjessillsmaken. Det finns ett recept på hur man gör om man utgår från 6 kg färsk sill och den kryddningen har jag försökt få till med utgång av tysk matjes eller salt sill. Så där väldigt nöjd var jag inte. Det här är ett annat recept som jag har testat och det kallas ansjoviskryddad sill. Det är samma kryddor som i matjessill, men nästan ingen ättika. Jag tror att man också skulle kunna testa med att först göra en ättiksinläggning (som fem-minuterssill) och sedan ta till kryddorna. Det här receptet kanske inte smakar varken som ansjovis eller matjes, men det är inte jättelångt ifrån och i alla fall är det gott.


Jag utgick från litet bättre tysk matjes än den billiga i olja. Den hade även röksmak. Efter kryddningen såg den ut så här.

För den här satsen behövs 200 g urvattnad sill (inläggningssill, här tysk matjes).

Kryddblandning
2 krm nymald vitpeppar
2 krm dito svartpeppar
1/4 krm cayennepeppar
1/2 msk sandelträ (min burk är köpt för årtionden sedan på apoteket, numera måste man beställa på nätet)
4 krm oregano
6 krm kanel
1 krm ingefära
1 krm kardemumma
2 krm kryddnejlikor
1 krm muskotnöt
2 smulade lagerblad

Blanda alla kryddorna. Om du har en blötlagd sill kan du skölja den och låte den droppa av, men om du har torr fin tysk/holländsk matjes, så kan du strunta i det. Skär sillen i snygga bitar och gndid in den i kryddblandningen. Ställ in i kylen en timme.

Rör ihop 1, 8 dl vatten, 1 krm salpeter och 1,5 msk salt, 2 msk socker och 1/2 krm ättika. Lägg sillen i en glasburk med lock och häll lagen över. Tillsätt 2 msk socker dagen efter och två dagar till, d v s sammanlagt 8 msk socker. Vänd eller rör om i burken så sockret löser sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar