fredag 29 juni 2018

Aprikos med vinruta till duva, tillredd på två sätt



Först hittade jag ett trevligt recept på aprikos, kokt med vinruta (en ört, som sannerligen inte verkar ha så många möjligheter att använda inom matlagningen), vilken skulle serveras till en filé av stenbock, skjuten i maj, vilket händelsevis inte är någon basvara i min lokala affär. Sedan såg jag i ett avsnitt av franska Top Chef att en kock serverade duva och aprikos tillsammans och kom på att det finns en torghandlare som brukar sälja duvor, så jag åkte dit. Tyvärr är torgdagen alltid en onsdag, så det blev söndagsmiddag mitt i veckan.


Först aprikosen:
Skär ett kryss i blomfästet på aprikoserna (350 g) och lägg dem i kokande vatten ett par sekunder. Ta upp dem och dra av skalet. Halvera dem och ta bort kärnan. Koka upp 250 ml vatten, 40 g socker och 2 vinrutsstjälkar. Lägg i de halverade aprikoserna och låt dem koka upp. Fyll försiktigt om i en glasburk med lock och låt dem dra ett par dagar eller mer. Efter några dagar kan man ta bort vinrutan, ifall den verkar ge för mycket smak.

Nu kommer jag inte ens ihåg riktigt hur jag gjorde, men i alla fall konfiterade jag låret i fett. Man kan bryna det först, men det gjorde jag inte. Jag tror jag konfiterade låren i smör med vitlök och timjan ca 1 timme i ugnen. Brösten stekte jag ca 3 minuter på ena sidan och 2 på andra i mycket smör och lät dem vila ett tag. De blev faktiskt väldigt bra. Till detta blev det spätzle, sockerärter och aprikoserna. Och champinjoner tror jag. Såsen gjorde jag på skrovet med vitt vin och diverse soppgrönsaker. Eftersom jag var litet dålig på att skära ut bröstet blev det något för mycket köttrester som jag skrapade ihop och panerade till var sin liten biff.

En liten vårduva räcker bara till en person till huvudrätt. Men det kan hända att höstduvorna räcker till två.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar