måndag 11 juni 2018

Rabarber-kardemumma-fläderblomsmazarinkaka



Här har jag låtit mig inspireras av vinnaren i Rörstrands kaktävling ett tidigare år, men det är mitt recept, eftersom jag inte hittade något originalrecept. För en form på ca 24 cm i diameter.

Mördeg:
150 g mjöl
50 g socker
100 g smör
Ska vila kallt 30 minuter, kavlas ut och helst ställas kallt igen. Det kunde kanske ha varit en aning större sats, för att få kanterna täckta ända upp, men den ska kavlas tunt för att bli igenomgräddad.

300 g rabarber, helst röd inuti
1 dl socker

Tvätta och skala rabarbern och koka skalen i litet vatten ca 10 minuter, sila av och använd senare för glasyren.

Gör en kompott på rabarber och socker.

250 g mandelmassa
125 g mjukt smör
125 g ägg
Kardemumma

Rör ihop mandelmassa och smör och blanda ner äggen portionsvis. Och glöm inte kardemumman som jag gjorde. Jag fick tillsätta den i apricotyren efteråt.

Ta ut formen med den utkavlade degen ur kylen. Bred den avsvalnade kompotten över och bred sedan mazarinsmeten över kompotten. Grädda längst ner i ugnen 45 minuter i 175°. Ta ut och låt svalna. Bred apricotyr över för glansigare glasyr. Normalt sett tar man aprikossylt och värmer med vatten och blandar över, men jag hade just gjord fläderblomsgelé, så då tog jag den. Sikta florsocker och blanda det med en del av det avsvalnade rabarbervattnet och bred över. Ställ kallt och lös sedan kakan ur formen.

Detta är en jättegod kaka och snygg blir den också när man skär upp den, ifall kompotten är gjord med röd rabarber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar