fredag 15 juni 2018

Gräddgifflar



Jag har återigen fyndat en kokbok på Götene Second-Hand, nämligen Den Underbara Matresan med det tidigare svenska kocklandslaget. Det här receptet är från Stefan Johnson Petersén.

Man kanske kan antingen minska jästmängden eller låta degen jäsa ordentligt den första gången, för jag tycker det var en viss jästsmak i brödet. Men min man tyckte att de smakade lika gott som bakverken i Café på Klostret. Sist vi var där hade de f ö bullar med rossmak.

2,5 dl kaffegrädde
50 g jäst
75 g socker
125 g rumsvarmt smör
1 dito ägg

Fyllning:
(200 - )250 g mandelmassa
1 liten mogen banan
(det blev litet fyllning över)
uppvispat ägg till pensling
pärlsocker eller flagad mandel

Värm grädden fingervarm. Lös upp jästen i grädden. Blanda ihop alla ingredienser. Låt vila 20 minuter. Dela degen i två bitar och kavla ut två rundlar, ca 25 cm i diameter. Skär ut 10 tårtbitar från varje rundel.

Riv mandelmassan och blanda den med bananen. Klicka ut den på det bredaste stället på giffeln och rulla ihop. Pensla med ägg, strö över mandel och socker och grädda 7- 10 minuter i 250°.


Fast jag kavlade ut degen till en avlång platta och körde den här giffelskäraren över. Den har tillhört Ingrid A., Götenes kända bagerska, som ropade in vår stuga på auktion för 8.000 kronor en gång i tiden. Vi fick betala något mer i o f s. I alla fall hittade jag manicken i stugan. Men det har tagit över 10 år innan jag har fattat vad det är för en grej. Nu vet jag och har testat. Med giffelskäraren fick jag f ö ut över 25 stycken gifflar och fyllningen räckte och blev över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar