måndag 16 juli 2018

Fisk- och svampkroketter med fylld bakpotatis och räksås



Idén till de fyllda potatisarna kom från ett TV-program, men jag minns inte vad de fyllde dem med. Här är det i alla fall det urgröpta av potatisen, hackat, hackad lök, pressad vitlök och grädde och mjölk, som jag kokade ihop till en sorts gratäng. På TV höll potatisarna, som bakades i ugn på en saltbädd med örter, ihop med hjälp av stärkelsen. Nu var det här nypotatis, så jag misstänkte redan innan att de inte skulle hålla ihop, och det gjorde de inte heller, när jag skar av snörena. Det var hur som helst en bra idé ändå att fylla bakpotatisen med gratäng, och en annan gång ska jag kolla om det fungerar bättre med höstpotatis.


Kroketterna hittade jag i Prinsessornas Kokbok, d v s Jenny Åkerströms kokbok. Det behövs en tjock redning och hon tycker att gelatin är ett bra sätt att ändå inte ha för kompakta kroketter.

Basrecept för kroketter:

2 msk smör
4 msk mjöl
4 dl gräddmjölk/sås/sky
3 - 3,5 dl fint skurna rester av i princip vad som helst, här: fisk och svamp
2 blad gelatin
salt, peppar - gärna extra kryddning

Fräs smör och mjöl och späd med varm vätska. Efter 5 minuters kokning, när redningen är tjock tillsätts de blötlagda och uppkramade gelatinbladen. Rör om och låt inte koka mer. Blanda i fyllningen och smaka av.
Obs! Eftersom jag använde mig av färsk svamp och upptinad fisk gjorde jag det annorlunda, för att redningen inte skulle bli för blaskig efteråt. Svampen var finhackad och i förväg stekt! Fisken hackade jag och blandade i redningen före gelatinet. Sedan fick redningen koka och bli lika tjock som den var innan fisken kom i. Därefter tillsatte jag svamp och gelatin, som ju inte ska kokas.
Bred ut smeten på ett smort stort fat eller på plastfolie som tål hetta. Lägg över ett smort smörpapper eller plastfolie som tål 100° direkt mot ytan, så redningen inte får skinn. Låt stå kallt tills det stelnar, helst över natt. Forma nu massan till kroketter (valfri form) med varma händer och dubbelpanera i mjöl, uppvispat ägg och ströbröd och låt dem stelna till på ytan igen en timme. Det går bra att först mjöla dem och sedan ställa undan och göra det sista senare, för själva formandet av lika stora kroketter tog sin tid. Därefter doppade jag vissa kroketter i mjöl igen, penslade dem med ägg och rullade dem i ströbröd - och så in i kylen igen. Fritera dem tills de får fin yta. En del sprack tyvärr, fastän de var väl penslade.

Fisksåsen var gjord på fiskbuljongtärning, en redning, dill och räkor.

Som grönsaker blev det paysanneskurna (i trekanter) morötter och kolrabbi, förberedda och lätt förvällda innan. Samt ärter. Tyvärr såg de omsorgsfullt skurna grönsakerna till syvende och sist ut som om de hade kommit direkt ur en fryspåse. Otur! I alla fall värmde jag upp dem i litet smör före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar