tisdag 24 juli 2018

Det bidde ingen prinsesstårta - det bidde en popcorntårta


Jag köpte ett grönt marsipanlock i Sverige för att kunna göra en prinsesstårta till 25-åringen. Men han jobbade på sin födelsedag och på helgen var det något annat och så gick tiden och marsipanlocket låg i skåpet och såg övergivet ut. Så till min egen födelsedag blev det minsann tid att använda locket, fast någon prinsesstårta var inte planerad, bara optiskt. Tja, och så gjorde jag hela tårtan och när jag skulle lägga på locket märkte jag att det var mögel på. Så kan det gå.


I franska mat- och bakprogram brukar de tycka att man ska peppa upp efterrätter och tårtor med en salt smak. För mördegsbotten tog jag Pierres (Top chef) recept.

250 g mjöl
80 g socker
125 g mjukt smör
1 ägg
1 nypa havssalt

Det räcker och blir över. Halva receptet hade räckt. Gör en deg, låt den stå 30 minuter kallt. Baka ut en kaka på silikon. Extra tips från en annan bagare: Strö över flagad mandel och kavla in något. Ta ut former med mått. Grädda i 180° tills den får färg.


Till citronmarängtävlingen i Top Chef använde sig Julien av det här receptet:

Saft och ev. skal av 3 citroner
3 ägg
120 g socker
Låt koka upp medan du rör. Ställ på is och rör ner 80 g smör.
Men nu följde jag det inte riktigt. Pierre, som är en fantastisk kock, ansåg att det skulle vara i litet puddingpulver och vanilj för att det skulle bli riktigt "gourmang" som han säger. Så jag tog i en matsked vaniljpuddingpulver (det är i princip smaksatt stärkelse) och litet vanilj före uppkokningen. Pierre hade i o f sig i skal av en mysko citrusfrukt som heter Buddhas hand, men den hade jag definitivt inte tillgång till.


Gelé på tårtor är väldigt poppis i de här kretsarna. Jag hade en påse rött avkok av rabarberskal i frysen. Rött skulle te sig fint i snittytan, tänkte jag. Jag blandade med socker och hade i 1/2 tsk agar-agar för 1 dl. Dock ökade jag mängden till 1,5 dl och alltså 3/4 tsk agar-agar. Låt detta koka upp och häll det på silikon eller plastfolie i en form med kanter. Det här geléet stelnar relativt snabbt och är lättare att hantera än gelatingelé om man vill göra plattor t ex. Lägg plattan på citronkrämen på mördegsbotten.


Sedan bredde jag citronkräm på båda sidorna av en köpt sockerkaksbotten, utskuren till rätt storlek. Egentligen var det inte planerat någon mera gelé, men när jag var i affären hade de både ekologisk limefrukt och limoncello (citronlikör) och då mindes jag att Noëmie hade gjort en läcker gelé med limoncello i. Jag rev av skalet, pressade citronen och fyllde sedan upp till 1,5 dl med limoncello. Möjligtvis hade jag i socker, men det minns jag inte. Troligen räckte sötman i limoncellon. Sedan hade jag i 3/4 tsk agar-agar och kokade upp detta. Hällde upp i formar och lät stelna, samt lade på tårtan.


Vid det här momentet hade jag formar runt om, men det var det ingen större vits med. Undersidan av nästa tårtbotten är bredd med citronkräm för att gelén inte skulle halka.


Sen blev det dags för citronmousse ovanpå nästa botten. Det är bara vispad grädde blandad med citronkrämen. Sista botten lades på.


Nu var det en mästerkonditor som gjorde en popcornkräm. I programmet angav han inga exakta mått, så jag sökte på nätet och hittade två olika varianter. Det blev nog litet fel i o m att jag använde mig av det ena receptet och sedan rörde i crème fraîche från det andra. Därför tillsatte jag ett par gelatinblad på slutet. Sedan tycker jag att smaken var mindre spännande än jag hade förväntat. I o f s köpte jag karamelliserade popcorn färdiga istället för att göra dem själv.


Koka upp 2 dl grädde (30%), en aning havssalt och 20 g karamellpopcorn (det kan nog vara mera i). Låt stå minst 10 minuter. De ska smälta i grädden. Om det inte fungerar får man koka dem ett par minuter. Passera. Blanda 1 msk socker och 1 krm pektin och rör ner i den avsvalnade massan. Koka upp. Ta kastrullen från plattan och vispa i en äggula. Den syrade grädden skulle ge krämen syra, men jag tror att proportionerna kommer i oordning här. Nu ska massan stå kallt 12 timmar och vispas upp. Smaka av med socker och salt. Dock fick jag här tillsätta 2 gelatinblad och låta massan stelna igen innan jag bredde den på tårtan. 

Som sagt - det bidde ingen prinsesslook. Jag hade tänkt att det syrliga i tårtan skulle passa perfekt med det söta marsipanlocket, men istället lade jag på karamelliserade popcorn som dekoration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar