tisdag 10 juli 2018

Kokt oxbringa



I en gammal kokbok som kocklandslaget gett ut, hittade jag ett kapitel av Gert Klötzke, där han visar olika sätt att servera kokt oxbringa. Några varianter kanske jag ska testa, men den här gången kikade jag bara på kokningen.

1 kg färsk oxbringa (här: snabbrimmad oxbringa)
2 morötter
2 gula lökar
1 dm purjolök
1 bit rotselleri, ca 75 g
1 lagerblad
10 vitpepparkorn
1 persiljestjälk

Dessutom hade jag i några blancherade köttben från en fläskstek som jag gjorde ungefär samtidigt.

Lägg det färska köttet i en kastrull och häll över kallt vatten så det täcker. Koka upp och häll bort vattnet. Skölj köttet och diska kastrullen. Obs! Med snabbrimmad oxbringa kan man hoppa över det här momentet.
Lägg tillbaka köttet i kastrullen. Häll på vatten. Koka upp. Skumma väl. Tillsätt grönsakerna i bitar och sjud allt 1,5 - 2 timmar tills köttet är mört. Ta upp köttet och låt det svalna under press för att få fina bitar.

För att undvika en fluginvasion bestämde jag mig för att koka köttet i ugn. Jag kokade upp det och ställde in det i ugn på drygt 100°. Det tog dock avsevärt längre tid än 2 timmar. Jag kollade med termometer om det var färdigt. Oxbringa ska ligga på 90-95° innertemperatur. Spadet var väldigt bra utan extra saltning. Köttet behövde inte heller läggas i vatten före tillagning, utan var precis lagom salt. Det var bara att använda spadet till sylta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar