måndag 30 juli 2018

Sarkozys älsklingsrätt



Det är ju tydligen kalvschnitzel med rosmarin, lufttorkad skinka och salvia. Tyvärr var det inte den bästa representanten för charkdisken som var framme och hon skar extremt tunna schnitzlar åt mig, så jag fick lägga dem dubbelt med skinka och salvia inuti för att de inte skulle bli totalt torra vid stekningen. Annars ska de väl fästas utanpå. Nu stack jag i nålarna så att köttet skulle hålla ihop dubbelt och stekte det 2 minuter på båda sidorna tillsammans med rosmarin i pannan, hällde 1,5 dl vitt vin i stekpannan och tog vara på skyn. Till detta blev det romanesco (grön blomkål) som jag hade kokat al dente i förväg och sedan värmde upp i örtsmör, tillsammans med litet skuren färsk röd lök. Om Sarkozy gillar klyftpotatis berättade inte hans kock, men det gör jag, så det blev det. Kokad 5 minuter i klyftor och sedan stekt tillsammans med rosmarin innan det blev köttets tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar