måndag 24 september 2018

Kvitten- och äppleskörd på gång



Lufttorkade äppelskivor och en påse kvittenmarmelad framför geléburkar.

Till att börja har jag tagit tillvara ca 16 kg äkta kvitten. De ska skördas precis när de blir gula, annars kan de bli fula och bruna inuti.

Koka 4 kg kvitten med 2 l vatten tills de blir mosiga, men av praktiska skäl inte tills kärnhuset faller samman. Mosa till dem och låt droppa av silduk.

Av saften kan man koka gelé. Med vanligt socker blir det rött, med gelésocker, som inte ska koka så länge, förblir geléet gult. 1 kg saft, 1 kg socker, så behövs inget konserveringsmedel. Med syltsocker enligt förpackningen, med vanligt socker tills man kan göra geléprovet. Smaksätt gärna saften med t ex stjärnanis, kanelstång, ingefära, kanske lagerblad. Och häll gärna i en slatt lämplig alkohol på slutet. Häll på steriliserade heta burkar. Jag brukar göra det i ugnen.

Det som fastnar i silduken blir mos. Plocka bort kärnhus och stora bitar, passera resten. Spara allt detta till en andra kokning. För 1 kg mos tar man 500 g socker. Tills vidare har allt mos hamnat i frysen, men sedan ska jag konservera i konserveringsapparat i 90° 30 minuter. Kvittenmarmelad som godis gjorde jag genom att torka mos i ugn på drygt 100° och med luckan på glänt, så länge det behövdes, vilket var några timmar i alla fall. Skär bitar, rulla i socker eller doppa i choklad. Förresten smaksatte jag moset i det fallet också, med ingefära och lakritspulver respektive med kanel och vanilj.

Resterna hamnade först också i frysen, men sedan kokade jag saft på dem. Tja, knappt 4 kg kilo rester, 2,5 l vatten (i en omgång bytte jag ut en halvliter vatten mot kvittenvin från ett tidigare år) tills allt verkligen kokade sönder. Detta silade jag och den här gången slängde jag resterna. Antingen kan man koka mera gelé eller koka saft. Men den här gången gjorde jag även likör till kyrkans adventsbasar. Men det receptet tar vi nog i Min tyska kokbok.

Nu har jag skördat mera, men det tar vi i morgon. Förresten måste jag köpa mera socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar