onsdag 27 mars 2019

Fisk med knaprigt lock och paprika



Jag hade kvar av den knapriga degen från det här receptet. Det är ganska lätt att få till en sådan här rätt. Fisken (torskaktig fisk) har jag kryddat med citronskal, citronsaft, riven ingefära, olivolja och salt och peppar och tillagat i ugn i 180°. Det tog ca 15 minuter tills kärntemperaturen kröp upp till över 60°. Då lade jag på det kalla tillskurna utkavlade deglocket och grillade tills det fick färg. Innan dess hade jag passat på att göra några hemmagjorda chips med fint skuren potatis, penslad med olivolja och saltat, lagd på bakplåtspapper i 200°. När de får färg kan man vända dem och ställa in dem igen. Man märker när de blir färdiga. Det är även mos till. Om man pressar det genom en sil blir det lent och fint som på fina restauranger.

Paprikan är på finskuren paprika i tre färger, vilket dock inte syns, samt lök och vitlök. Allt fräst i olivolja och sedan färdigkokt i egen saft på låg värme.

På franska kockprogram säger de att man ska skala paprika, men det gjorde inte jag, och den här paprikaröran blev faktiskt något besk. Så jag tillsatte litet honung och riven ingefära, vilket hjälpte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar