onsdag 27 mars 2019

Fänkålsdoftande äpplekaka med äpplerosor och mascarponegrädde med tonkaböna



Det här receptet skapades av en deltagare i en fransk konditortävling och det är väldigt trevligt och faktiskt inte så svårt! Fast så klart är det här min egen variant. Egentligen är det tänkt i portionspajformar, men jag har inga med löstagbar botten, så jag gjorde en stor paj. Jag gjorde den här för att testa smak och mängd, för jag ska använda ingredienserna i en annan kombination till en tårta till nästa kyrkbasar.

Botten: Räcker till en mindre quicheform och till en stor mördegsbotten till en tårta.

250 g mjöl
1 ägg
30 g malda hasselnötter
150 g smör
1 krm salt
100 g florsocker

Gör en mördeg, ställ den kallt, kavla ut den och grädda den i 170° ca 12 minuter.

Äpplerosor: väldigt trevliga! Jag fattade visserligen inte hur de skulle formas enligt receptet, men jag formade dem på mitt sätt.
Skala ett äpple (de rekommenderar Golden Delicious, men jag vet inte vad jag använde för sort) och skär det tunt på mandolin tills du kommer fram till kärnhuset. Lägg rundlarna på en silikonplatta och pensla dem med smält smör. Strö över socker. Ställ in 8 minuter i 200°. När rundlarna har svalnat något lägger man dem ca 3 stycken på varandra och nyper ihop i botten, så att en ros formas. Lägg in dem i kylskåpet tills de behövs.

Äpplekompott: Här ska man då göra en kompott med smörfrästa äpplen och socker och sedan mixa dem. Men jag hade konserverade kvittenklyftor, som jag skar i mindre bitar och kokade med litet av spadet tills de blev litet mosiga, utan att mixa. Kryddningen är spännande: Mortla fänkålsfrön och låt dem koka med! Låt kallna.

Grädde: Det har blivit inne med kombinationen mascarpone och vispgrädde. En del rekommenderar 1/3 mascarpone och 2/3 grädde, men jag följde receptet:
250 g vispgrädde
170 g mascarpone
riven tonkaböna (obs var försiktig med doseringen)
60 g florsocker (det blev sött, men inte för sött, man kan dock minska litet på sockermängden)

Vispa mascarpone och grädde och tonka först på låg hastighet, sedan på mellan- och sist på hög hastighet tills grädden bildar toppar.

Montering: Fyll kompotten i pajskalet. Bred litet av grädden över. Placera ut rosor. Fyll grädden i en spritspåse med Saint-Honorémunstycke och spritsa solstrålar från rosorna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar