måndag 1 april 2019

Soltårta med äpplen (kvitten) och mascarpone



Det här är nästan samma kaka som i förra inlägget, fast som tårta. Underst är det en mördegsbotten, samma som i pajen. Jag smälte litet kvittengelé och penslade ovanpå den och lade en chokladtårtbotten (köpt) på och ställde en tårtring runt om. På denna botten samma kompott som förra gången. Botten nummer två på. Den är täckt med yoghurtmousse.

550 g gräddyoghurt
60 g honung
125 g kvittenmos (eller ta äppelmos)
1 msk citronsaft
6 blad gelatin, blötlagt

Smält gelatinet på låg värme och blanda i övriga ingredienser skedvis. Bred lagom mycket över sockerkaksbotten två och lägg på botten nummer tre. Ställ in i kylen ett tag. Detta kan också göras dagen innan, för gelatinet ska ju stelna. Det blev en del mousse kvar. Dagen efter värmde jag upp det försiktigt över vattenbad och strök tårtans kanter och översida med, efter att ringen var borttagen. Det var för att bottna litet, för jag visste inte hur långt mascarponegrädden skulle räcka. Sedan strök jag ett tunt lager av den grädden ovanpå och satte på äppelrosorna, samt spritsade och strök in kanterna med grädde. Det blev i alla fall en del över. Hur som helst lockade den många kunder på kyrkans loppmarknad, men jag var tvungen att gå tidigare, så jag vet inte om det blev något över.

Både grädden och kompotten och alltihop är verkligen jättegott, och rosorna är så lättgjorda trots allt, så jag vill verkligen rekommendera denna tårta, som bygger på ett recept ur konditortävlingen Qui sera le prochain grand pâtissier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar