måndag 1 april 2019

Gratin daphinois - potatisgratäng



Det kanske inte blev världens bästa foto på den här gratängen och Goethes mormors köttbullar, men gratängen blev väldigt god. Efter ett recept av den berömda franska kockan Anne-Marie Pic.

Jag gjorde dock halv sats.

800 g potatis
1/2 l mjölk
1/2 l grädde
muskot, salt, peppar, vitlök, smör om så önskas

smör, eventuellt ost

Koka upp mjölk och grädde med kryddorna och smaka av. Jag slopade smöret. På det här sättet får man garanterat bra smak på gratängen. Det är ett bra tips för restauranger och för folk som vill förbereda.

Skala och skiva potatisen tunt. Jag tog mandolinen för att få tunna skivor. Koka skivorna tills de är ungefär al dente. Det tog 5 minuter. Ta upp dem med hålslev och lägg dem i en gratängform, tillsammans med lagom mycket mjölk/grädde. Det som blir över kan man spara till sås t ex. Klicka på litet smör och riv om så önskas ost över. Här var det parmesan.

Det påstås ta 10 - 15 minuter i 180° men det är väl tveksamt. Å andra sidan hade min gratäng kallnat innan jag ställde in den i ugnen i 200°. Det tog säkert en halvtimme. Men gott var det!

Obs att det inte är någon lök i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar