måndag 1 april 2019

Laxdolmar / maki / choucroute gastronomique


Ja, ni får ursäkta slutresultatet, som beror på att jag istället för plastfolie tog till bukhinna / nät av gris, som jag ändå hade använt till Goethes mormors köttbullar. Det blev då mera rustikalt än fine dining. Idén kom nämligen som så ofta från TopChef, där kandidaterna hade fått som uppgift att göra en stjärnrätt av surkål.


Lägg ut förvälld savoykål (ta bort de grövsta nerverna) på plastfolie (som tål kokning). Längden ska vara så lång som får plats med i din kastrull, fast man kan ju dela den efteråt och linda in den i lagom stora bitar. Lägg på rökt lax, bred över pepparrot och lägg på väl urkramad surkål. Rulla ihop.


Med maghinna istället för folie, blev det sådana här kåldolmar, som bryntes och späddes med litet (hemmagjort) vitt vin. Fast med folie ska man nog sjuda dem tills de blir genomvarma. Ur rökt-laxsynpunkt, så är det ett sparsamt recept. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli en fin liten förrätt om man skippar potatis och grönsaker till.


Dolmar, klyftpotatis, extra savoykål, fräst med citronsaft, vitt vin, mascarpone. En kokt rädisa. Egentligen hade jag hört att den skulle bli röd inuti om den kokades sous-vide, men det fungerade inte. Resten av den rökt laxen till. Dessutom fanns det gräddsås från en potatisgratäng, kokt på spis.

Detta kanske inte ser ut som en trestjärnig rätt, men det blev faktiskt väldigt gott att steka dolmarna i grisnät. Skyn var också god.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar