måndag 8 april 2019

Stormaktslåda: Närkes nya landskapsrätt



Jag har nu testat receptet ur Sveriges nya landskapsrätter, som säkert går att hitta på nätet.

Det här är ett recept på högrev. Jag har tidigare testat vinnarrätten 2011 på högrev i en tävling om bra mat för seniorer och där var det så att man bara slängde i köttet för kokning. Resultatet var, vilket man kunde tänka sig, dels att det bildades skum bland grönsakerna och dels att smaken blev mindre intensiv. Här är det precis likadant i originalreceptet, så därför blev det följande ändringar:

Salta och bryn köttet och ta upp det ur grytan. Bryn även grönsakerna (utökade med selleri och purjo). Ta upp dem och häll på öl och sojasås (jag tog bara hälften). Lägg i köttet. Lägg på grönsakerna. Lägg i kryddorna (utökade med några pepparkorn och lagerblad).

Det är ganska onödigt med den där koncentrerade kalvfonden (läs gärna innehållsdeklarationen) om man bryner köttet.

Jag hade även i blancherade tomma märgben (märgen använd till en annan rätt), eftersom det var bättre än att bara slänga dem. Obs att de ska läggas i kallt vatten, kokas upp och få koka ett par minuter, samt spolas av, för att de inte ska bilda skum i den fina grytan.

Tiden anges i receptet till 3 - 6 timmar. Jag hade en jämntjock köttskiva på knappt ett kilo och det räckte med 2,5 timmar. 3 timmar hade kanske varit ännu bättre, men 6 timmar skulle ha varit överdrivet. Skär köttet i lämpliga bitar och servera med

Såsen blev väldigt god. Men det var nog ett misstag att reda av den med grädde. Det hade varit ännu bättre utan!

Då jag inte hade tillgång till Stormaktsporter blev det vanligt tyskt mörkt öl istället. Det blev också annan gelé än svarta-vinbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar