onsdag 19 oktober 2011

Potatismos

Var läste jag att kockarna på restauranger har i en hel massa smör i moset? Hektovis alltså?

Här har jag dock hittat en annan restaurangvariant. P g a viss omdisponering hade jag kokat för mycket potatis, som "skulle bort" och tittade i min receptsamling. På en "potatissida" hittade jag först ett restaurangmosrecept och sedan ett gratängrecept. För 500 g potatis kokar man upp 1 dl mjölk, 1/2 dl grädde och 40 g smör som man häller i den pressade potatisen och vispar för hand, samt tillsätter 3 krm salt och 1 krm peppar. Det gick ju bra även med kall potatis, fast moset blev förstås bara ljummet.

Om man sedan vill göra gratäng kan man ju breda ut moset i ett ugnssäkert fat och strö lite parmesan över, samt grädda i  225 grader. I receptet rekommenderades bergost, typ greyerzer, men den förpackningen hade jag inte lust att öppna just nu. Och sallad därtill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar