tisdag 4 oktober 2011

Surdegsbröd à la Bjärka-Säby

För ett tag sedan lade jag upp en hel radda inlägg i förskott, men de har tagit slut nu. Jag har inte riktigt hunnit med att dokumentera matlagningen den sista tiden. Efter semestern testade jag ett recept ur min födelsedagspresent "Mat är kärlek", nämligen surdegsbrödet. Jag har gjort surdegsbröd förut, främst den varianten som man gör av bara mjöl och vatten, men även den som uppstår när man använder sig av aprikoser. Det jag hade emot det receptet var bara att det inte var något som man kunde ha gjort förr, eftersom aprikoser är en importvara. På Bjärka-Säby kör de med ett liknande recept, fast med gamla hederliga äpplen och det är lika gott som aprikosvarianten. Beskrivningen i boken gick också hur bra som helst att följa. Surdegsbröd tar förstås en del tid (väntetid), men det blir gott.

Jag avstår dock att skriva av hela receptet. Det finns liknande på internet, eller så kan man läsa boken, som också är intressant även om man inte tänker laga alla recepten. Jag var inne på internet och letade efter mer information om caféet på Bjärka-Säby, men där stod det redan för många veckor sedan att det var stängt för säsongen och inte öppnar igen förrän på valborgsmässoafton. Just det där med stängt för säsongen är väldigt tråkigt när det gäller Sverige. Sommaren görs också kortare än den är. Fast nog var det sämre för 20 år sedan, när allting stängdes i början av augusti. Nu räknas även hela den månaden till sommar i Sverige. Och här nere har vi minst en sommarmånad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar