onsdag 2 november 2011

Rimning II


I rimningsbunken fanns inte bara det fläsk, som jag kryddade och stekte enligt receptet under Rimning I, utan en bit sidfläsk till, förutom en fläskstek som skulle bli julskinka.

Den andra biten sidfläsk har jag nu sent omsider plockat fram ur bunken. Den rimmades i hela 28 dagar och blötlades i flera vatten under ett dygn. Med den biten är jag helt nöjd. Även med följande recept på rullsylta är jag rätt nöjd. Det är taget ur boken "Smörgåsbord".

Man tar bort svålen och lite onödigt fett. Sedan skär man biten jämn och tar bort "det ojämna" och kör det senare i matberedaren. Därefter skär man sidfläsket nästan fram till kanten, så att det blir dubbelt så stort (och hälften så tjockt). Dessutom kan man gärna banka det platt med ett lämpligt verktyg. Nu blandar man 1 dl hackade pistaschnötter, 1 msk krossade enbär, 1 tsk blandade pepparkorn (i alla fall tolkar jag "allspice corns" så, men det kan ju ev. vara någon annan blandning) med det hackade överblivna fläsket och breder det över fläsket, som rullas hårt och lindas in hårt i dubbel aluminiumfolie. Så stoppar man in en stektermometer och det ska nu ta minst en timme tills temperaturen uppnår 68 grader i 100 graders varm ugn (obs den låga värmen). I det här fallet tog det två timmar. Låt rullen svalna och även stå ett dygn i kylskåp innan den skärs upp i rätt så tunna skivor.

Kommentarer: Jag tog en påse salta pistaschnötter med skal och fixade till, för det blev billigast så. Sedan kan jag ju berätta att både enbärs- och pepparsmaken blir rätt stark. När det gäller enbär, så tror jag att inte alla skulle gilla den utpräglade smaken, men att pepparmängden nog är rätt bra för att peppa upp fläsket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar