fredag 11 november 2011

Karlsbaderbullar

Ända sedan i somras har jag planerat att baka karlsbaderbullar. Då fick jag höra om Götenebagerskan Ingrid Anderssons berömda karlsbaderkringlor. Här på den här PDF-filen, på sidan 17 längst ner finns en bild på henne. Hon brukade ha sångstunder i trädgården till sommarstugan och troligen bjöd hon församlingen på sina berömda skorpor och kringlor efteråt. Det var nog hon som planterade pioner och pingstrosor och annat, som fortfarande finns kvar.

Jag följde det här receptet mer eller mindre. Men jag tyckte att det verkade vara för mycket mjöl i det, så jag tog mindre. Och matberedaren var inte heller så pigg på att göra jobbet, så jag tog över det själv.


Kringlorna i bakgrunden jäste ihop. Får väl göra remsan ännu tunnare nästa gång, så hålen syns efter gräddningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar