torsdag 17 november 2011

Småländsk ostkaka

Någon gång för länge sedan har jag nog gjort en ostkaka, men sen har jag inte vetat var jag skulle kunna köpa löpe, så det har inte blivit av.

Nu har jag fått tag på löpe. Det var inte billigt förstås, men det var i tablettform, så hållbarheten är nog bra. Det här receptet tog jag. Första gången blev det inget, för mjölken var den här nymodiga håller-litet-längre-men-smakar-inte-som h-mjölk. Andra gången tog jag "vanlig" mjölk, vilket inte finns överallt längre. Det fungerade väldigt bra, så då vågade jag mig på dubbel sats. Man kan inte göra exakt som i filmen om man har kyld snabbköpsmjölk, och konsistensen blir annorlunda, men det är ändå inte så dumt att se på filmen. En tablett ska enligt förpackningen räcka till 40-50 liter mjölk och i varje fall räcker den till både enkel och dubbel sats. Nästa gång ska jag ta mindre löpe (som i det första, misslyckade försöket, men misslyckandet hade troligen inte någonting med mängden löpe att göra).


De första ostkakorna var lite väl låga, eftersom jag inte hade så mycket i formen, men igår, när jag gjorde dubbel sats, hällde jag all smeten i en form på 26 cm diameter och en "barnform", rätt så högt (4-5 cm), men så ska det räcka till många också. 

Ostkakan är nu djupfryst, precis som en del av vasslen. Vasslen går att använda till att koka messmör av, eller enligt ovanstående recept att koka risgröt av, vilket jag ska testa, eller till att göra milk-shakes av, enligt tyska recept. Eller som degvätska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar