måndag 7 november 2011

Rimning III

Viktigt, viktigt! Rimningstiden som anges i så gott som alla recept stämmer inte!
Det behövs betydligt längre tid för att få en rosa eller röd färg istället för den vanliga gråaktiga än vad som sägs. Fast smaken kan ju vara okej ändå. Första misstanken fick jag ju när jag ville köpa en rimmad fläsklägg i gårdsbutiken och reaktionen var "Oj, vi har ingen på gång, men det tar bara sex veckor". Sex veckor kanske inte behövs, men fyra för en köttbit på två kilo.

Åter till mina rimningserfarenheter:
I samma bunke som sidfläsket rimmade jag även en fläskstek med svål tilll julskinka. Den var dessutom sprutrimmad, så att saltvattnet skulle komma åt överallt. Efter 30 dagar tog jag upp den och urvattnade den i flera vatten under ett dygn. Sedan blev den foliekokt i ugnen och den blev faktiskt mycket bra, både till smak och utseende. Idag har jag därför plockat fram julfestens julskinkor ur frysen och kokat samma saltlag till dem. Fr o m i morgon ska de alltså rimmas.

Dessutom har jag rimmat en bit oxbröst enligt ett annat recept. Efter 27 dagar blötlades köttbiten i flera vatten under ett dygn och kokades sedan i tre timmar (eller rättare sagt en timme i tryckkokare) enligt Smörgåsbordsreceptet i vatten, 1 dl torrt fläderblomsvin med 1 lagerblad, 2 timjankvistar, 6 svarta pepparkorn och några persiljestjälkar. Efter kokningen lades köttet i press och när det var kallt skars det i kuber. Tja... vet inte om det är en höjdare för smörgåsbordet. För det första blev köttet rätt salt med den rimningsmetoden (torr- och blötsaltning) och för det andra är såna där kuber inte så kul även om de serveras med grov senap och ett örtblad. Men man kan ju använda köttet i en gryta istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar