fredag 8 september 2017

Att stickas av ett bi? Bienenstich som man gillar



Ett bistick, det är en väldigt populär kaka och inget annat. Nu har jag testat receptet för första gången, men jag ändrade litet på det, eftersom jag ville använda en del av min sista påse av svarta vinbär i frysen.

Det här receptet är för en långpanna, men jag gjorde hälften och satt och räknade på alla möjliga bakformar. Till sist kom jag fram till att den stora runda formen på 28 cm i diameter var nästan hälften till ytan. 26 cm hade också varit rätt okej. Men nedan kommer långpannereceptet.

500 g mjöl
250 ml ljummad mjölk
1 jäst
2 ägg
60 g socker
50 g mjukt smör

Gör en vetedeg och låt den jäsa 45 minuter. Sätt ugnen på 180°. Kavla ut degen och lägg den i smord form. Det står ingenting om att den ska jäsa en gång till, men jag lät den jäsa en kvart ändå.

Mandeltopping:
150 g smör
75 g socker
60 g honung
100 g grädde
275 g flagad mandel

Blanda allt utom mandel i en kastrull. Låt koka upp och rör hela tiden. Blanda ner mandelflarnen och låt svalna. Bred smeten över degen och grädda kakan ca 25 minuter. Kolla att den inte får för mycket färg. Låt kakan svalna. Skär den i två bottnar. Den översta delen skär man sedan i lagom stora bitar, för att underlätta vid serveringen.

Fyllning:
Gör en vaniljpudding för 1 l mjölk, men ta bara 8 dl. Sockermängd 125 g. Låt den kallna.
Vispa 200 g mjukt smör och tillsätt vaniljpuddingen skedvis. Ifall den skär sig kan man blanda i smält, avsvalnat kokosfett.

Enkel hemmagjord vaniljpudding (gör dubbel sats men minska på mjölken enligt ovan):
4 msk maizena (40 g)
5 dl mjölk
ev. saffran för färgen
1 vaniljstång
2 - 3 msk socker (40 g)
10 g smör 
1 krm salt

Rör ut stärkelsen i en del av mjölken. Skrapa ut vaniljfrön ur stången. Koka upp allt utom stärkelsemixen. Blanda i denna och koka minst en minut. Låt svalna.

Men jag gjorde alltså chokladpudding enligt följande recept, fast med mindre mjölk. För en stor kaka alltså dubbel sats.
4 msk maizena
5 dl mjölk
50 g hackad mörk choklad
3 msk socker (50 g)
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Rör ut stärkelsen i en del av mjölken. Koka upp resten av mjölken, sockret, saltet och vaniljsockret (ifall det är oäkta, d v s vanillinsocker, så tillsätts det efter kokningen). Rör ner stärkelseblandningen och låt koka minst en minut. Ta bort kastrullen från spisen och låt puddingen svalna några minuter och rör sedan ner chokladen. Låt svalna.

På botten bredde jag ett lager chokladkräm, strödde över svarta vinbär och bredde på mera kräm. Obs! att äkta Bienenstich görs med vaniljkräm utan bär. Sedan lade jag på överdelen, redan skuren i bitar och ställde in i kylen för ett par timmar. Därefter skar jag igenom nederdelen efter överdelsbitarna som mall.

Information för nördar: Bienenstich ska ha en mandeltopping som uppgår till 20% av degvikten. Fyllningen kan bestå av någon sorts vanilj-, grädd- eller smörkräm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar