söndag 10 september 2017

Potatisrosor och luftiga pannbiffar



De här potatisrosorna är rätt så lättgjorda, även om de naturligtvis tar en del tid. För 6 rosor behöver man 2 - 3 potatisar och 1 morot. Skala först potatis och morot. Fortsätt sedan att skala så långa remsor som möjligt och snurra dem. Placera snurrorna i en smord muffinsform. Det går även bra att stoppa in mindre bitar potatis här och var. I mitten ska morotssnurran vara. Droppa över rätt så mycket smör. Salta och peppra. Här hade jag en röd pepparsort. Sätt in muffinsplåten i ugnen på 200°. Enligt receptet 20 minuter. Det kan väl hända att det räcker, men jag sänkte sedan värmen till 120° för att eftersteka pannbiffarna, och längre tid skadar ju inte direkt när det gäller ugnsstekt potatis.


Det var någon som påstod på ett (tyskt) forum att det här är ett recept från slaktarn, som även säljer en del färdigstekta köttbitar ibland, och att det skulle vara särskilt luftigt, vilket skulle bero på att det varken är ägg eller mjölk i. Hur som helst, det blir ganska fluffiga pannbiffar. Jag har testat.

För 1 kg köttfärs, gärna bara grisfärs, men det går med t ex vanlig blandfärs också, vilket jag hade:

200 g vatten
100 g ströbröd
100 g finhackad lök
20 g salt
3 g peppar
1/2 g muskot
1/2 g curry
vitlök, om så önskas, pressad eller finhackad i så fall

Jag minskade ner saltet till 15 g, det räckte och hade hälften kryddpeppar och hälften vitpeppar, samt bytte ut curryn mot paprika.

När det gäller ströbrödet förekom det sidvis med tjafs, och på ett ställe förklarade TS att man även kan blanda ströbrödet direkt i färsen för att undvika klumpbildning, knåda väl och tillsätta vattnet sist, knåda mer och låta färsen stå och dra. Det viktigaste är att knåda riktigt bra tills färsen blir kladdig "och duger till att kitta fönster med".

Vad gäller stekningen förekom också en del tjafs i forumet, bl a att äkta slaktare friterar pannbiff, blandar i korvrester och vad vet jag. Men jag tog till mig att det räcker med att steka yra på pannbiffen och sedan ställa in dem i 120°. Tiden vet jag inte. Det drog i alla fall ut på tiden, för familjen var ovanligt svår att samla in till maten. 

Bönorna gjorde jag f ö så här med:
ansade och skar i sneda bitar, förvällde i kokande saltat vatten tills de var nästan färdiga, lade i kallt vatten och lät droppa av. Därefter värmde jag upp lagom mycket i hett smör vid serveringen.

En god och trevlig vardagsrätt, som går att förbereda. Det enda är att om man ska bli riktigt mätt på potatis, så måste man göra många rosor. Här är det ju bara knappt en potatis per man.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar