tisdag 26 september 2017

Plommonkaka



I Tyskland använder man helst en sorts plommon som inte så ofta odlas i Sverige, Zwetschgen. Det är en väldigt bra sort för matlagning och konservering, till skillnad mot vanliga plommon, som helst ska ätas som de är. I varje fall ville jag gärna göra en plommonkaka i år, fast jag har så mycket egen skörd av annan sort. Den traditionella tyska plommonkakan görs på vetedeg eller på vetedeg, blandad med mördeg. Den här är gjord med mördeg och sockerkakssmet.

250 g mjöl
1 krm salt om smöret är osaltat
1 tsk rivet citronskal (här apelsinskal, på påse)
75 g socker
1 ägg
125 g kallt smör
Gör degen och låt den vila kallt en halvtimme. Kavla ut den och bred över några matskedar plommonmos (jag tog kvittenmos blandat med ett par matskedar röd sylt - fläder-björnbär). Fast jag förgräddade botten utan mos i 15 minuter, naggad och med kanten fastklämd med folie.

25 g smör, smält, avsvalnat
3 ägg
1 krm salt om smöret är osaltat
75 g socker
75 g mjöl
Jag struntade i att dela på gulor och vitor och gjorde sockerkaka på gammalt hederligt svenskt vis. Häll smeten över mördegsbotten och stick ner 800 g urkärnade och halverade plommon. Grädda 35 minuter eller tills kakan verkar färdig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar