tisdag 12 september 2017

Lax med pumpa och vallmofrön



Jag sökte på lax och pumpa och hittade ett recept på Ica, tror jag, men jag använde det sedan bara som inspiration. Den här roliga pastan är med citron och bläckfisk, så jag tyckte den skulle passa till en fiskrätt, och så pillade jag fram varsin räka ur påsen jag köpte på IKEA för ett tag sen. De skurna bönorna hade vi redan dagen innan. Det som ungefär stod i receptet var att man skulle blanda pumpatärningar med pumpakärnor och olja (jag tog olivolja) och ställa in i ugnen, tja, jag tror nog jag drog till med 200°. När de var nästan färdiga, 10 minuter kvar, kokade jag pastan i det redan kokande vattnet och stekte laxen främst på hudsidan. Det skulle var vallmofrön på laxen, så jag kryddade först med citronpeppar och sedan med vallmofrön. De smakar väl inte så mycket, men det var en kul grej. Precis på slutet stekte jag även ovansidan en aning och med baktanken att laxen för en gångs skull inte bli så där jättegenomstekt, och faktiskt blev resultatet det önskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar