onsdag 1 november 2017

Äpplekaka med valnötter och vit choklad



Efter allt vedstaplande bakade jag en enkel äpplekaka med extra ingredienser, som skulle bort.


Jag tycker faktiskt att jag har riktigt tjusiga bilder för en gångs skull.

125 g smör 
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron
2 ägg
2,5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk
1 tsk kardemumma

motsvarande 4 äpplen - jag tog mina konserverade samt en del valnötter
smält vit choklad efter att kakan svalnat något plus hackade pistaschnötter

Smält smöret och rör det avsvalnat med socker, vanilj och citronskal. Tillsätt ett ägg i taget och däremellan de torra blandade ingredienserna samt mjölk. Häll i form och stick ner äpplen och valnötter i smeten. Grädda ca en halvtimme i 175°, gärna i smord form med löstagbar kant.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar