måndag 27 november 2017

Biff Rydberg på hästfilé



Tanken var att servera biffen, potatisen och löken separat, men det ser inte ut så ändå på bilden. I alla fall skar jag rätt så stora tärningar av potatis (och förvällde dem i 5 minuter före stekning). Först stekte jag den hackade löken med litet socker för färgens skull och lät den hålla värmen i ugnen. Sedan stekte jag potatisen i skirat smör och litet olja, blandade i persilja och ställde in även den i ugnen. Sist stekte jag filékuberna på hög värme tills de fick färg och lade dem i mitten, draperade först löken och sedan potatisen. Det ska vara ungefär lika delar potatis och kött och allt ska förstås saltas och peppras efter behag. Till detta hittade jag någon sorts mästerkocksrecept på senapskräm till - 3 msk socker, 1 msk dijonsenap, 2,5 dl vispad grädde, 2 msk pepparrot, svartpeppar och salt, 2 msk Colmans senapspulver. Man vispar grädden litet löst först och tillsätter resten av ingredienserna och vispar färdigt. Okej, det blev stark smak - men också alldeles för sött och alldeles för mycket för 4 pers. Förresten behövs ingen sås. Äggulorna hoppade jag över, helt i Tore Wretmans anda. Men det var väldigt gott, även med hästfilé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar