måndag 13 november 2017

Chia-cheesecake med rosenkvitten



Det var ett innefik i sta´n som gick ut på Facebook med att de hade haft salt istället för vaniljsocker i sin chia-citronkaka och efterlyste den kunden som hade köpt och tagit med sig, innan de märkte felet, och samtidigt lade de ut en bild på kakan. Jag grunnade på vad det kunde vara för ett recept och gissade på en cheesecake med gelé och sen körde jag på, fast med rosenkvitten istället för citron. Varför ska jag inte vara hip också när jag bakar? Och min kaka ser i princip ut som den på fikets foto.

1 krm kardemummafrön som stöts i mortel
160 g kex, digestives eller andra
75 g smält smör
1/2 dl socker

Kör kexen i köksmaskinen och blanda ihop allt annat till en smulig deg och tryck ut i en form (24 cm) med löstagbar kant, gärna med bakplåtspapper spänt över botten. Ställ in i kylen ett tag. Sätt sedan ugnen på 175°.

Vispa ihop
300 g färskost, typ Philadelphia
2 dl creme fraiche
1 dl socker
2 ägg
1 msk finrivet citronskal eller 1 tsk torkat citronskal i påse
2 msk finhackad mynta (haha, första gången i år som jag skördade, men bättre sent än aldrig)
1/2 tsk chiafrön

Häll smeten över botten och grädda ca 30 minuter. 

3 dl rosenkvittensaft (skivade rosenkvitten blandas med socker och får stå i burk tills allt saftar sig)
3 blad gelatin
1/2 tsk chiafrön

Hetta upp saften och blanda i de blötlagda gelatinbladen och chiafrön. Låt svalna och halvstelna. Skeda sedan över kakan i formen. Ställ in i kylen gärna över natt. Lossa kakan före servering. Såklart.

Chiafrön ger dock en skum seg konsistens, som man inte har med enbart gelatin. Men vill man vara modern, så... Och det ser ju snyggt ut med de små fröna. Fast med vallmofrön skulle det säkert se likadant ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar