lördag 25 november 2017

Jordärtskockssoppa och jordärtskockspizza



Jordärtskockspizzan var faktiskt mycket godare än jag hade gissat. Den är verkligen värd att testa. Jag var tvungen att titta två gånger i receptet för att försäkra mig om att jag hade läst rätt, för pizzan bottnas inte med tomatsås och inte med någon annan sås heller, men det behövs inte. Tummen upp!
Pizzadegen är för all del en sån där standarddeg som man svänger ihop en knapp timme innan den kommer i ugnen. Jag lät den i o f s jäsa i kylskåp över dagen och tog ut den en timme innan.
För två pizzor:

25 g jäst (jag tog kanske 10, det räcker i alla fall)
2,5 dl vatten (kallt eller varmt, beroende på hur du jäser degen)
1 tsk salt
1 msk olivolja
6 - 7 dl vetemjöl special (börja med knappt 6 i varje fall om du kalljäser, så får du se hur mycket som behövs)

500 g jordärtskockor, tvättade, skalade, skurna i tunna skivor och blancherade i kanske 5 minuter tills de är al dente, absolut inte mosiga
buffelmozzarella, jag hade 250 g, eller 10 små kulor, skivade
2 dl färskriven parmesan
flingsalt och nymalen svartpeppar
Några skink- eller bacontärningar (min idé)

100 g brynt smör och färska salviablad efter smak, de ska hettas upp i det nödsmakande smöret och bli krispiga

Ifall du har pizzasten ska den vara ordentligt het. Min ugn går ju bara till 250° så de här pizzorna fick vara rätt så länge i ugnen.

Kavla ut en pizza i taget. Strö över hälften av parmesanen och lägg ut hälften av mozzarellan. Lägg på hälften av jordärtskockorna och sätt in i ugnen tills pizzan får fin färg.

Efter gräddningen lägger du på hälften av salviabladen och droppar över hälften av det brynta smöret, saltar och pepprar. Receptet hittade jag i Landliv mat och vin 5/2015 på nätet. Vegetarisk om man hoppar över skinktärningarna.


Soppan gjorde jag i förskott när jag hade en rätt så nyöppnad vitvinsflaska som jag hade haft till fisksås. Sedan ställde jag in soppan i frysen en vecka eller så. 

750 g jordärtskockor
2 schalottenlökar eller 1 gul lök
1 liten purjo
1 msk smör
120-150 ml vitt vin
800 ml grönsaksbuljong
salt peppar
80 ml grädde

Ansa jordärtskockorna och skär dem i 2 cm stora bitar. Skär löken fint och purjon i ringar. Fräs grönsakerna i smöret på rätt så låg temperatur och tillsätt 1/3 av vinet. Höj temperaturen och låt vinet koka in. Tillsätt buljongen och resten av vinet och låt soppan koka ca 1/2 timme. Mixa och tillsätt grädden. Smaka av. Servera med grönsakschips och några droppar olivolja (här pumpakärnsolja).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar