måndag 13 november 2017

Ladda med grishuvud inför jul



Enligt traditionen ska det finnas ett grishuvud på julbordet. Nu tjuvstartade jag. I gamla recept står det att grishuvudet ska vara rökt och kokt, men jag letade efter ett godare recept och visst doftade det härligt av kryddblandningen. Tyvärr var det dock ett huvud utan kind, så det var inte mycket kött på det. Restaurang Oaxen har visst ett berömt recept, men jag följde det inte så där väldigt noga, utan kombinerade det med ett annat recept.

Gnid in ett halvt grishuvud med 1/2 dl salt (jag tog nitritsalt för att få en bättre färg, men det är egentligen inte särskilt nyttigt) och lägg in det i en plastpåse i kylen tillsammans med en halverad vitlök, ett litet knippe salvia och ett litet knippe timjan i några dagar.


Därefter gned jag in grishuvudet med 1 tsk kummin, 1 tsk senapsfrö, 1 krm vitpeppar, 1 krm pul biber (chili), 1 tsk schezuanpeppr och 2 vitlöksklyftor, allt krossat i morteln. Och in i ugnen 100° i minst 5 - 6 timmar. Ta ut det skölj av saltet, pensla med vinäger och ställ in grishuvudet i 180° i minst 45 minuter. Koka sedan upp apelsinjuice och honung och pensla regelbundet. Om grisen har örat kvar, så bör det skyddas med folie. Den här grisen var rätt så stympad. Den hade varken öra, öga eller kind.


Om grisen ska serveras med äpple i munnen, så måste man lägga en lika stor sten eller annat i munnen under tillagningen. Enligt Pippi Långstrumps mormors hembiträde var det dock tveksamt vem som skulle ha äpple i munnen och persilja i öronen vid serveringen. Men gör som ni vill. Grishuvud serveras gärna på grönkål. Resten av grönkålen gjorde jag långkål på.


Eftersom det inte var mycket kött på grishuvudet fick jag steka några korvar till. Vi åt även selleri-potatismos och grönkål till.

Om grishuvudet bara ska vara som dekoration kan man ju skippa kryddorna och servera det kallt med sockerkristyr i vackra mönster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar