torsdag 18 januari 2018

Apelsin-chokladkaka



I de franska konditorprogrammen brukar de först fylla en form med någon sorts kräm och sedan trycka ner bottnar och fyllning (i fast form - gelé eller fryst), så jag tänkte testa det med den här apelsinkakan, gjord på hela frukter, som i alla fall inte har världens bästa konsistens, smulig och dan. Den var fryst, så den hjälpte till att kyla ner krämen snabbare, tror jag. Jag skar apelsinhjärtformen runt om så den blev mindre, för den ska inte gå ända ut i bakformen.

Krämen var en bayersk kräm. Jag gjorde den med choklad. Till en hel sats smälter man 100 g mörk choklad i mjölken och minskar sockermängden med 50 g. Fast jag gjorde bara en halv sats. Den här gången lät jag vattenbadet koka lätt och det fungerade och gick snabbare.

Skölj en form och häll i kräm. Observera att det understa sedan kommer överst. Tryck ner botten och eventuell fyllning och häll på mera kräm, så att i alla fall kanterna fylls på och gärna litet grann överst för att stabilisera. Om det ska gå jättesnabbt kan man lägga formen i frysen, tror jag. Annars tar det flera timmar, gärna över natt. Doppa formen i hett vatten och stjälp upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar