lördag 27 januari 2018

Karamelliserad äpplekaka på risgrynsbotten



Jag har tittat på den franska motsvarigheten till Hela Sverige bakar, Le meilleur pâtissier, och blivit inspirerad. Tyvärr är recepten som lagts upp inte speciellt användbara. Speciellt den här tanten Mercottes recept är absolut fruktansvärda. Hur som helst. Den här kakan består i princip av karamelliserade äpplen på en stabiliserad risgrynsgröt med italiensk maräng som dekoration.

Mitt recept:
Karamellisera 150 g socker. Häll på ett par matskedar hett vatten, rör om så det blir jämnt och tillsätt även en klick smör och rör om. Häll ut detta i en form med bakplåtspapper. Eftersom det stelnar illa kvickt, så ställ gärna in formen i 175° tills karamellen flyter ut igen. Lägg ut äppleskivor fint och stek i ugn. Nu utgick jag från mina konserverade äpplen, så det räckte ju med att få dem genomvarma och karamellen att flyta ut och lägga sig jämnt under dem. 

Risgrynsbotten: Koka risgrynsgröt, gärna med litet grädde och stabilisera med gelatin. Så här gjorde jag och det är ju bara en variant:
Koka upp 3 dl vatten och häll i 100 g risgryn. Förväll i 2 minuter och spola av i sil (för att få bort stärkelse, det tycker visst kockar är viktigt). Koka upp 2 tsk smör, 2 krm salt och 2 dl vatten. Tillsätt riset och koka i 10 minuter. Tillsätt 3 dl mjölk och en handfull russin och koka upp igen. Blanda i rivet skal av 1 citron och vaniljfrön och stång och koka färdigt i ugn, kanske 25 minuter. Lägg 3 blad gelatin i blöt och rör ner i den färdiga gröten. Rör även ner 100 g vit blockchoklad och litet socker (smaka av), samt litet apelsinlikör. Jag hade i nog i för mycket socker, så jag blandade i litet yoghurt. Bred ut på äpplena och ställ kallt i flera timmar helst, innan kakan stjälps upp.

Marängen är ärligt talat bara dekoration. Jag hade lust att testa att göra italiensk maräng. Koka upp 75 g vatten och 225 g socker och låt det komma upp till 118° - 121°. Vispa under tiden 150 g äggvitor (det är nog ca 4 st) till ett hårt skum. Häll över sockervattnet medan du vispar och vispa sedan tills marängen är slät och kall. Spritsa toppar på den uppstjälpta kakan och bränn av.


Av resterna gjorde jag maränger. Ca temperatur 120 - 130° i ugnen och 2 timmar. De blev litet färgade. Med lägre temperatur och längre tid hade de förblivit vita. I alla fall blev det såna här trevliga maränger som är litet sega inuti. De franska marängerna som jag testade förra veckan på 100 g äggvita, 100 g strösocker och 100 g florsocker (tillsätts sist) och torkade långsamt i ugn hade en annan konsistens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar